BY Hamidreza Monsef

کدام نرم افزار سه بعدی بهتر است؟

یکی از دغدغه ها و چالشهایی که بین متخصصین سه بعدی و یا افرادی که می خواهند با نرم‌افزارهای سه بعدی کار کنند وجود دارد، این است که کدام نرم افزار سه بعدی بهتر است.

در این مطلب نرم افزارهای Maya, 3D Max, Houdini, Cinema 4D را مورد بررسی قرار داده و در مورد کاربرد هر کدام توضیح مختصری خواهم داد.

نرم افزار 3D Max یکی از قدیمی ترین نرم افزارهای سه بعدی میباشد؛ مکس جزء نرم افزارهای جنرال بوده و همه مراحل سه بعدی اعم از مدلسازی، تکسچرینگ و لایتینگ، انیمیشن، داینامیک و رندرینگ را پشتیبانی میکند. اما به واسطه ارتباط خوبی که با سری محصولات اتودسک از جمله اتوکد داشته، بیشتر در زمینه معماری مورد استفاده قرار گرفته است. البته ارائه موتور رندر V-Ray برای مکس و وجود متریال و مدلهای آماده معماری با ساختار V-Ray برای نرم افزار مکس به این انتخاب دامن زده است.

نرم افزار مکس در زمینه جلوه های بصری کمترین استفاده را دارد، این امر به خاطر ناتوان بودن این نرم افزار در این زمینه نیست بلکه به خاطر سازگار نبودن Core اصلی این نرم افزار با Mac و Linux بوده و این در شرایطی است که اکثر شرکتهای تولید جلوه های بصری از این سیستم عامل‌ها استفاده میکنند.

نرم افزار Maya یکی از قدیمی ترین نرم افزارهای سه بعدی میباشد که بعداً توسط کمپانی اتودسک خریداری شد؛ مایا جزء نرم افزارهای جنرال بوده و همه مراحل سه بعدی اعم از مدلسازی، تکسچرینگ و لایتینگ، انیمیشن، داینامیک و رندرینگ را پشتیبانی میکند. مایا در بین نرم افزارهای سه بعدی بیشترین کاربرد  را در جلوه‌های بصری و انیمیشن‌های بلند سه بعدی دارد. مایا برای انجام پروژه های بزرگ مدیریت پروژه خوبی دارد و به خاطر سازگاری با تمامی سیستم عامل‌ها در کمپانی‌های تولید انیمیشن و جلوه های بصری بیشترین استفاده را داشته و کمپانی‌ها جهت ظتولید سریع تر برای این نرم افزار، پلاگین ها و ابزارهای شخصی (in house) تولید کرده اند. امروزه شاید بتوان گفت که سایر نرم افزارها نیز به این قدرت رسیده باشند ولی تغییر این نرم افزار  برایشان به خاطر همین ابزارها هزینه زیادی خواهد داشت.

البته نرم افزار مایا از نسخه ۲۰۱۶ ابزارهای موشن گرافیک (Mash) را اضافه نموده است ولی همچنان نرم افزار Cinema 4D بهترین نرم افزار برای موشن گرافیک میباشد.

نرم افزار Houdini یکی دیگر از قدرتمندترین نرم‌افزارهای سه بعدی میباشد؛ هودینی هم  جزء نرم افزارهای جنرال بوده و همه مراحل سه بعدی اعم از مدلسازی، تکسچرینگ و لایتینگ، انیمیشن، داینامیک و رندرینگ و حتی کامپوزیت را پشتیبانی میکند. هودینی به خاطر Node Base بودنش‌ در زمینه تولید افکت‌های سه بعدی ، داینامیک و جلوه‌های بصری بهترین ابزار میباشد اما به همین خاطر (Node Base) در زمینه مدلسازی گزینه مناسبی نمی باشد و معمولاً در کنار یک نرم افزار دیگر (Maya) در پروسه جلوه‌های بصری استفاده می شود. اما همین مساله در بسیاری مواقع مفید بوده و در مدلسازی گیم که می‌بایست مدلهای زیادی را با کمی تغییرات ایجاد نمود کاربردی میشود.

نرم افزار Cinema 4D یکی از بهترین نرم افزارهای سه بعدی در زمینه موشن گرافیک میباشد؛ سینما فوردی نیز جزء نرم افزارهای جنرال بوده و همه مراحل سه بعدی اعم از مدلسازی، تکسچرینگ و لایتینگ، انیمیشن، داینامیک و رندرینگ را پشتیبانی میکند. این نرم افزار جزء اولین نرم افزارهاییست که ابزارهای موشن گرافیک را در خود جای داده و به همین خاطر در این زمینه معروف و پرکاربرد شده است. سینما فوردی به واسطه پارامتریک بودن و داشتن ابزارهای موشن گرافیک در زمینه تیزرهای سه بعدی و موشن گرافیک جایگاه خوبی پیدا کرده است. شایان ذکر است وجود داینامیک لینک بین افتر افکت و سینما فوردی این اتفاق را پررنگ تر نموده است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *